U bent hier: Home / Nieuws / MyPermit: nu beschikbaar in 6 pilootgemeenten

MyPermit: nu beschikbaar in 6 pilootgemeenten

19-06-2023 - Wij zijn verheugd de volgende grote stap van MyPermit aan te kondigen: de uitbreiding naar de vergunningsaanvragen waarvoor de Brusselse gemeenten bevoegd zijn.

Het portaal MyPermit Urban, dat in november 2020 werd gelanceerd, maakt het mogelijk om aanvragen voor stedenbouwkundige vergunningen elektronisch in te dienen en op te volgen. Aanvankelijk was het portaal alleen toegankelijk voor openbare aanvragers, maar het is geleidelijk uitgebreid naar alle gewestelijke vergunningen. De meeste aanvragen die bij Urban.brussels worden ingediend, zijn nu elektronisch. Immers, sinds begin 2023 werd meer dan 2/3 van de gewestelijke aanvragen ingediend via het MyPermit-platform. Dit komt neer op bijna 600 aanvragen die elektronisch werden ingediend.

We zijn verheugd om de volgende grote stap voor MyPermit aan te kondigen: de uitbreiding van de dienst naar vergunningsaanvragen van de pilootgemeenten in Brussel. Dit is een verdere stap in de richting van het optimaliseren van administratieve processen, terwijl de optie van papieren indiening behouden blijft om de toegankelijkheid voor alle burgers te garanderen.

Urban wilde van bij het begin nauw samenwerken met de gemeenten om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op de invoering van elektronische stedenbouwkundige vergunningsaanvragen. Urban bood de 19 gemeenten specifieke ondersteuning op het gebied van veranderingsmanagement, waaronder het in kaart brengen van hun processen, de levering van hardware, de levering van specifieke software, het opzetten van een wettelijk kader, training en ad-hoccommunicatie.

Na een samenwerking met alle belanghebbenden werden 6 pilootgemeenten (Sint-Agatha-Berchem, Evere, Koekelberg, Molenbeek, Schaarbeek, Sint-Lambrechts-Woluwe) geselecteerd om de nieuwe versie van het platform te testen en om gemeentelijke vergunningsaanvragen 100% elektronisch te kunnen verwerken. Deze pilootfase start vandaag, maandag 19 juni, en betekent een verdere stap in de optimalisatie van administratieve processen, terwijl de mogelijkheid om vergunningsaanvragen op papier in te dienen behouden blijft om de toegankelijkheid voor alle burgers te garanderen.

Urban wil nu al de gemeenten, en in het bijzonder de pilootgemeenten, bedanken voor hun inzet bij de voorbereiding van deze nieuwe fase.

Wat is MyPermit?

MyPermit is een elektronisch loket en biedt aanvragers een 100% elektronisch proces, waardoor het indienen en opvolgen van hun aanvragen eenvoudiger wordt, met name dankzij de stapsgewijze begeleiding doorheen het aanvraagformulier. Er zijn ook samenwerkingsmechanismen beschikbaar om de samenwerking en het delen van informatie tussen de aanvrager en zijn architect te vergemakkelijken
 
MyPermit vereenvoudigt niet alleen het proces voor aanvragers, maar optimaliseert ook het administratief proces door documenten te dematerialiseren en platformen en tools beschikbaar te maken voor de verschillende betrokken partijen.

Het MyPermit-platform zal in de loop van de tijd blijven evolueren. Er zijn al verbeteringen gepland, waarbij rekening wordt gehouden met de feedback van zowel aanvragers als partneradministraties.

Document acties

gearchiveerd onder: