MyPermit: nu beschikbaar in alle gemeenten van het Brussels Gewest
Het portaal MyPermit Stedenbouw, dat in november 2020 werd gelanceerd, maakt het mogelijk om aanvragen voor stedenbouwkundige vergunningen elektronisch in te dienen en op te volgen. In juni 2023 wordt het platform ook beschikbaar voor het aanvragen van gemeentelijke stedenbouwkundige vergunningsaanvragen voor de 6 pilootgemeenten en in november sloten 11 andere gemeenten zich aan bij de tweede golf. Sindsdien wordt het merendeel van de gewestelijke dossiers (meer dan 80%) elektronisch ingediend bij Urban.brussels en wordt 40% van de gemeentelijke dossiers nu ingediend via MyPermit.
Na dit mooie resultaat, dat mogelijk is gemaakt door de gezamenlijke inspanningen van de pilootgemeenten en alle andere belanghebbenden, zijn we zeer blij dat de twee overblijvende gemeenten zich hebben ingeschreven.
Vanaf vandaag, 20 maart 2024, sluiten Elsene en Woluwe-Sint-Pieters zich aan bij het MyPermit-platform om aanvragers 100% elektronische toegang te bieden voor de toegang en verwerking van gemeentelijke vergunningsaanvragen.
Dit nieuws betekent een verdere stap in de optimalisatie van administratieve processen, terwijl de optie van indiening op papier behouden blijft om de toegankelijkheid voor alle burgers te garanderen.
Urban wilde vanaf het begin nauw samenwerken met de gemeentelijke administraties om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op de invoering van de stedenbouwkundige vergunningsaanvragen. Urban heeft voor alle gemeenten een specifieke changebegeleiding opgezet, met inbegrip van het in kaart brengen van hun processen, de levering van hardware, de terbeschikkingstelling van specifieke software, het opzetten van een wettelijk kader, ad hoc opleidingen en communicatie.
Urban wil daarom alle gemeenten bedanken voor hun inzet bij de voorbereiding van deze nieuwe fase.
Wat is MyPermit?
MyPermit is een elektronische loket en biedt aanvragers een 100% elektronisch proces, waardoor het indienen en opvolgen van hun aanvragen eenvoudiger wordt, met name dankzij de stapsgewijze begeleiding doorheen het aanvraagformulier. Er zijn ook samenwerkingsmechanismen beschikbaar om de samenwerking en het delen van informatie tussen de aanvrager en zijn architect te vergemakkelijken.
MyPermit vereenvoudigt niet alleen het proces voor de aanvrager, maar optimaliseert ook instructieprocedures door documenten te dematerialiseren en platformen en tools beschikbaar te maken voor de verschillende betrokken partijen.
Het MyPermit-platform is nu beschikbaar in alle 19 gemeenten in het BHG en zal zich in de loop van de tijd blijven ontwikkelen. Verbeteringen zijn al gepland, rekening houdend met feedback van zowel aanvragende gebruikers als partneradministraties.
Document acties